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Merits of Accordion  アコーディオンの特長

  1. mobility  You can enjoy it anywhere. In your bedroom, on the mountain, in the ship, and so on.
  2. rich expression  She can sing a chorus by herself, as well as the piano. She can also weep, as well as the violin. Solo, ensemble, either will do.
  3. world wide  We, the Asians, also can appreciate the sound of accordion, because its ancestor is "sheng" , the oriental reed instrument. It is a natural result that accordions are loved in ethnic musics of the world.

  1. 機動性 ピアノと違って持ち運びができる。屋内でも屋外でも、船の上でも、山の上でも演奏できる。
  2. 表現力 ピアノのように和音ができる。音が切れないのでバイオリンの曲も弾ける。独奏も合奏もOK。
  3. 国際性 遠い祖先に「笙(しょう)」を持つ(下記参照)せいか、東洋人にも親しみが持てる音色である。西洋以外でも、世界各地のエスニック音楽で多用されているのも、むべなるかな。

Brief Histry of Accordion  アコーディオン簡史

  1. 4 or 5 thousand years ago, a music instrument called "sheng" was invented in China or somewhere in the south east Asia. In the first place, its reeds were made of bamboo.
  2. After 18th century, Chinese "sheng" was imported to Europe. It gave helpful hints for new free-reed instruments, such as harmonicas and accordions, to western people. In 1820s, first accordions were made in German and Austria.
  3. In 1850s, last years of Edo era, some diatonic accordions were imported into Japan. The Japanese began to make diatonic accordions from 1890s.
  4. In 1920s, piano type accordions became to be seen in Japan. But at that time they were still too expensive to buy for common Japanese.
  5. After W.W.II, 1950s were golden age of accordion in Japan. Accordions were played in UTAGOE UNDOH (or "Song - Voice - Movement") all over Japan. Almost every city in Japan had some UTAGOE KISSA( or "Song - Voice - Cafe")s which were always full of young people singing Russian folk songs to the accompaniment of the piano accordion.
    Besides such zeal among the youth, hundreds of accordionists were seen in every pub and beer hall in Japan until the end of 1960s when KARAOKE began taking their place.
  6. In Japan, primary school pupils (below 12 years old) are supposed to play accordions in the class. (A picture painted by a schoolboy, 8 years old)
     Accordion makers in Japan, such as Tombo and Yamaha, invented the "ensemble accordion" which has no bass button for the left hand. This type is very convenient for pupils to handle: its weight became much lighter, the response of bellowing also get better and quicker, and the price was also reduced much lower. The quality of "ensemble accordion" orchestras at primary (or elementaly) school in Japan often surprise and impress the western people who have a chance to listen to them.
     After the invention of the ensemble accordion, Japanese makers inclined to produce no high grade medel. Thus, almost all expensive accordions are imported from Italy, German, French , and so on.
  7. In 1990s, accordions are boomig quietly again. Some young accordionists became known all over the world, such as Yasuhiro KOBAYASHI(click this, here and here) and Mie MIKI.

Accordion Worldwide's Accordion History will also inform you of the history about accordions in Japan.

  • 今から四千年ないし五千年ほど前、中国で「笙(しょう)」が発明される。当初リードは竹製だったが、後に(今から二千五百年前ごろか)金属製になる。
  • 18世紀ころ、中国の「笙」がヨーロッパに輸出された。それまで西洋には金属リード(フリーリード)楽器が無かったので、当時の音響学者や楽器製造業者の興味をひいた。実は、東洋の「笙」が、ハーモニカ、リードオルガン、アコーディオンなど全てのリード楽器の祖先である。
  • 1822年、楽器製造業者のクリスチャン・フリードリヒ・ブッシュマンが、ドイツのベルリンで「ハンド・エオリーネ」を製作。アコーディオンの原型である。
  • 1829年、楽器製造業者のシリル・デミアンが、オーストリアで「アコーディオン」を特許登録。命名の由来は、アコード(和音)とイオン(器。ギリシア語の語尾)の合成語。
  • 幕末、開国とともに、若干のアコーディオン(当時のはまだディアトニック式)が日本に入ってくる。本格的な輸入は明治20年ごろから。国産化は明治30年ごろから。
  • 昭和に入って、日本にピアノ式アコーディオンも登場。ただし、当時、ピアノ式アコーディオンは高価で、とても庶民が買える楽器ではなかった。大学卒業初任給が75円の時代に、最高級国産アコーディオンは約500円、外国製なら1500円から3000円もした。
  • 戦後、1950年代からは「うたごえ運動」に乗ってアコーディオンの黄金時代。町の「歌声喫茶」には、アコーディオン伴奏でロシア民謡を熱唱する若者たちが殺到し連日超満員。夜の町の飲み屋やビアホールでも、アコーディオンの音が絶えなかった。このブームも60年代末には沈静化。
  • 日本の小学校では、音楽教育にアコーディオンを採用 。義務教育でアコーディオンを多用するのは、世界でも珍しい。(日本の小学生が描いたアコの絵)
  • 1990年代、アコーディオンが静かなブームに。現在、クラッシック・アコーディオンの御喜美江(みき・みえ)、ポップス系の小林靖宏(こばやし・やすひろ)(公式ページ東芝広告ページ)など、世界的に有名な若手プレーヤーが活躍。
[参考] 日本をふくむ世界各国におけるアコーディオンの歴史についてはAccordion Historyというサイトがあります。

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